mardi 13 octobre 2020

ALS (onderschikkend voegwoord; conjonction de subordination) + o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), imperfectum, preteritum ; imparfait, prétérit / grammatica-oefening; exercice de grammaire / Nederlands; néerlandais

  • Emploi de l'imparfait, emploi du prétérit / Gebruik van de o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), gebruik van het imperfectum (preteritum
  • Avec la conjonction de subordination : ALS / Met het onderschikkend(e) voegwoord (de onderschikkende conjunctie, de subordinerende conjunctie) : ALS
  • Exercice grammatical / Grammaticale oefening
---------------
 Grammatica-oefening
 Het onderschikkend(e) voegwoord (de onderschikkende conjunctie, 
 de subordinerende conjunctie) : ALS 
De o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), het imperfetum, het preteritum
 
 Exercice de grammaire 
 La conjonction de subordination : ALS 
L'imparfait, le prétérit

 ALS 
Ter herinnering : uitdrukking van een herhaling of een gewoonte in het verleden [= telkens als, elke keer dat, elke keer als, iedere keer dat, iedere keer als]
Pour rappel : expression d'une action habituelle ou répétée dans le passé [= chaque fois que, toutes les fois que]
+
Gebruik van de o.v.t. (onvoltooid verleden tijd) of het imperfectum (preteritum)
Emploi de l'imparfait ou du prétérit

Zet de werkwoorden (verba) in de o.v.t. (de onvoltooid verleden tijd = het imperfectum, het preteritum).
Mets les verbes à l'imparfait (prétérit).

01) Wij  ....................  (doen) altijd heel veel samen en als het mooi weer  ....................  (zijn), ....................  (gaan) we er altijd opuit.
➛ woordenschat : eropuit gaan : sortir, partir, être de sortie

02) Als hij bij ons  ....................  (komen),  ....................  (brengen) hij altijd iets mee voor de kinderen.
➛ woordenschat : meebrengen : apporter
 
03) Als we  ...................  (denken) de oplossing te hebben gevonden,  ....................  er weer nieuwe problemen ....................  (opduiken).
➛ woordenschat : de oplossing : la solution / weer (= opnieuw) : à nouveau, de nouveau / opduiken : surgir, apparaître

04) Je  ....................  (staan) altijd voor haar klaar, als ze hulp nodig  ....................  (hebben).
➛ woordenschat : klaarstaan : être prêt, se tenir prêt, être disponible / iets nodig hebben : avoir besoin de quelque chose

05) Mijn konijnen  ....................  (zitten) altijd binnen, en alleen in de lente of in de zomer, als het niet te warm  ....................  (zijn),  ....................  (zitten) ze buiten.
➛ woordenschat : het konijn : le lapin / binnen zitten : être à l'intérieur, rester à l'intérieur / buiten zitten : être à l'extérieur, rester à l'extérieur

06) Mijn grootvader  .................... (sterven) in 2009. Ik  ....................  (bezoeken) hem vaak. Als hij over 'vroeger'  ....................  (vertellen),  ....................  (vinden) ik dat altijd erg leuk.
➛ woordenschat : sterven : mourir / vaak (= dikwijls) : souvent / vertellen : raconter / erg (= zeer, heel) : très

07) Elke ochtend, als ik de hond  ....................  (uitlaten),  .................... iedereen me  ....................  (aanspreken).
➛ woordenschat : de ochtend (= de morgen) : le matin / de hond uitlaten : sortir le chien / iemand aanspreken : parler à quelqu'un, adresser la parole à quelqu'un
 
08) Ik  .................... (krijgen) altijd honger, als ik dat kookboek  ....................  (lezen).
➛ woordenschat : de honger : la faim / het kookboek : le livre de cuisine

09) 's Morgens, als we  ....................  (opstaan),  .................... (zijn) de ruiten van onze slaapkamer bedekt met ijsbloemen.
➛ woordenschat : opstaan : se lever / de ruit : la vitre / bedekt : (re)couvert / de ijsbloemen : les arborisations de givre, les fleurs de givre

10) Hij  ....................  (zijn) een sterke man, maar als hij dit liedje  ....................  (horen), ....................  hij steeds in tranen  .................... (uitbarsten).
➛ woordenschat : het liedje : la chanson / in tranen uitbarsten : fondre en larmes
----------------
OPLOSSINGEN  SOLUTIONS 

01) Wij deden altijd veel samen en als het mooi weer was, gingen we er altijd opuit.
02) Als hij bij ons kwam, bracht hij altijd iets mee voor de kinderen.
03) Als we dachten de oplossing te hebben gevonden, doken er weer nieuwe problemen op.
04) Je stond altijd voor haar klaar, als ze hulp nodig had.
05) Mijn konijnen zaten altijd binnen, en alleen in de lente of in de zomer, als het niet te warm was, zaten ze buiten.
06) Mijn grootvader stierf in 2009. Ik bezocht hem vaak. Als hij over 'vroeger' vertelde, vond ik dat altijd heel leuk.
07) Elke ochtend, als ik de hond uitliet, sprak iedereen me aan.
08) Ik kreeg altijd honger, als ik dat kookboek las.
09) 's Morgens, als we opstonden, waren de ruiten van onze slaapkamer bedekt met ijsbloemen.
10) Hij was een sterke man, maar als hij dit liedje hoorde, barstte hij steeds in tranen uit.
---------------
Pinterest : Oefening : ALS (onderschikkend voegwoord) + o.v.t., imperfectum /
jpeg-formaat
Doctissimo : ALS (conjonction de suboridination) + imparfait /
format JPEG
ALS (onderschikkend voegwoord, subordinerende conjunctie) + o.v.t., imperfectum /
pdf-formaat

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire