samedi 31 octobre 2020

ALS / TOEN (onderschikkende voegwoorden; conjonctions de subordination) + o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), imperfectum, preteritum ; imparfait, prétérit / grammatica-oefening; exercice de grammaire / Nederlands; néerlandais

  • Emploi de l'imparfait, emploi du prétérit / Gebruik van de o.v.t. (onvoltooid verleedeen tijd), gebruik van het imperfectum (preteritum)
  • Avec les conjonctions de subordination : ALS et TOEN / Met de onderschikkende voegwoorden (onderschikkende conjuncties, subordinerende conjuncties) : ALS en TOEN
  • Exercice grammatical / Grammaticale oefening
---------------
 Grammatica-oefening 
 De onderschikkende voegwoorden (de onderschikkende conjuncties, 
 de subordinerende conjuncties) : ALS en TOEN 
 
 Exercice grammaticale 
 Les conjonctions de subordination : ALS et TOEN 
 
Kies ALS of TOEN. Zet de werkwoorden (verba) in de o.v.t. (de onvoltooid verleden tijd = het imperfectum, het preteritum).
Choisis ALS ou TOEN. Mets les verbes à l'imparfait (au prétérit).
 
01) [..........] het  .................... (ophouden) met regenen,  ....................  (gaan) ze dadelijk in de tuin spelen
➛woordenschat : ophouden : s'arrêter, cesser / dadelijk : tout de suite, immédiatement
 
02) Het  ....................  (zijn) nog geen acht uur in de ochtend, [..........] iemand aan de deur  ....................  (kloppen).
 
03) [..........] ze elkaar op straat  ....................  (tegenkomen),  ....................  (maken) ze vaak een praatje.
➛woordenschat : elkaar tegenkomen : se rencontrer, se croiser / een praatje maken : faire un brin de causette
 
04) [..........] het  ....................  (ophouden) met regenen,  ....................  (gaan) ze telkens in de tuin spelen.
➛woordenschat : ophouden : s'arrêter, cesser / telkens : à chaque fois
 
05) [..........] ik plotseling  ....................  (binnenkomen),  ....................  (worden) hij helemaal rood.
➛woordenschat : plotseling : tout à coup, soudainement / rood worden : rougir
 
06) Ik  ....................  (zijn) heel jong, [..........] ik mijn eerste skateboard  .................... (krijgen).
 
07) [..........] ik klaar  ....................  (zijn) met de middelbare school,  ....................  (weten) ik eigenlijk nog helemaal niet wat ik  ....................  (willen) gaan studeren.
➛woordenschat : de middelbare school : l'école secondaire / eigenlijk : à vrai dire
 
08) [..........] we vakantie  ....................  (hebben),  ....................  (sporten) we elke dag om fit te blijven.
➛woordenschat : fit : en forme
 
09) [..........] ik met hem serieus  ....................  (willen) praten,  ....................  (doen) ik dat vaak in de garage.
➛woordenschat : vaak (= dikwijls) : souvent
 
10) Ons verdriet  ....................  (zijn) groot, [..........] we vorig jaar  ....................  (besluiten) naar Amersfoort te verhuizen.
➛woordenschat : het verdriet : le chagrin / besluiten : décider / verhuizen : déménager
---------------
OPLOSSINGEN  SOLUTIONS 
 
01) Toen het ophield met regenen, ging/gingen ze dadelijk in de tuin spelen.
02) Het was nog geen acht uur in de ochtend, toen iemand aan de deur klopte.
03) Als ze elkaar op straat tegenkwamen, maakten ze vaak een praatje.
04) Als het ophield met regenen, ging/gingen ze telkens in de tuin spelen.
05) Toen ik plotseling binnenkwam, werd hij helemaal rood.
06) Ik was heel jong, toen ik mijn eerste skateboard kreeg.
07) Toen ik klaar was met de middelbare school, wist ik eigenlijk nog helemaal niet wat ik wilde gaan studeren.
08) Als we vakantie hadden, sportten we elke dag om fit te blijven.
09) Als ik met hem serieus wilde praten, deed ik dat vaak in de garage.
10) Ons verdriet was groot, toen we vorig jaar besloten naar Amersfoort te verhuizen.
---------------
 Doctissimo : Oefening : ALS / TOEN (onderschikkende voegwoorden) + o.v.t. (imperfectum) /
jpeg-formaat
Pinterest : Exercice : ALS / TOEN (conjonctions de subordination) + imparfait, prétérit /
format JPEG
Oefening : ALS / TOEN (subordinerende conjuncties) + o.v.t. (imperfectum) /
pdf-formaat
 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire