jeudi 24 mai 2018

Dossier 'RECLAME' (5) : Te veel reclame / activité de classe orale et écrite; mondelinge en schriftelijke klasactiviteit / néerlandais; Nederlands

  • Séquence pédagogique / Leersequentie
  • Dossier 'Publicité' / Dossier 'Reclame'
  • Thématique : messages publicitaires, slogans publicitaires / Thematiek : reclameboodschappen, reclameslogans
  • Expression orale : organisation d'un débat / Spreekvaardigheid : het organiseren van een debat
  • Expression écrite : rédaction d'un compte-rendu / Schrijfvaardigheid : het schrijven van een verslag
  • Niveaux : 5N1, 6N1 / Niveaus : 5N1, 6N1
Poster 'Les moulins qui chantent', Henri Cassiers
https://fineart.ha.com/itm/fine-art-work-on-paper/henri-cassiers-belgian-1858-1944-les-moulins-qui-chantent-1912color-poster31-x-46-1-2-inches-787-x-1181-cm-/a/5206-61999.s
---------------

Cette activité d'expression orale et écrite (en format PDFest à votre disposition. Si vous souhaitez recevoir ce document gratuitement par mail, il suffit d'en faire la demande en remplissant le formulaire de contact ou en cliquant sur 'mon profil docnederlands' afin de me contacter. Veuillez mentionner dans votre courriel la référence 'Te veel reclame (5)'.

Deze spreek- en schrijfactiviteit (in pdf-formaat) is nu beschikbaar. Wenst u dit document gratis per e-mail te verkrijgen, dan kunt u gewoon een aanvraag doen door het  contactformulier in te vullen of op 'mijn profiel docnederlands' te klikken voor contactopname. Gelieve in uw mailtje de referentie 'Te veel reclame (5)' te vermelden. 
---------------

Débat : questions à discuter / Debat : discussievragen

Directives pour l'organisation du débat / Richtlijnen voor het organiseren van het debat


Comment organiser ce débat dans la classe?


Les apprenants reçoivent deux feuilles avec des questions sur la publicité et y répondent par écrit et individuellement. Lorsqu'ils ont terminé, on désigne quelqu'un dans la classe comme secrétaire qui écrira au tableau les réponses pertinentes. Le débat peut commencer : chacun à leur tour, les apprenants donnent oralement leurs réponses et le secrétaire ou la secrétaire les écrit en style télégraphique au tableau. Ensuite, les apprenants doivent écrire à l'aide des mots figurant au tableau un résumé des principales idées ou réponses qui ont été exprimées.


Hoe organiseer je dit debat in de klas?


De cursisten krijgen twee bladen met vragen over reclame en antwoorden er schriftelijk en individueel op. Als de cursisten daarmee klaar zijn, wordt iemand in de klas als secretaris of secretaresse aangewezen om de relevante antwoorden op het bord te schrijven. Het debat kan beginnen : om de beurt geven de cursisten mondeling hun antwoorden en de secretaris of secretaresse schrijft die in telegramstijl op het bord. Daarna moeten de cursisten met behulp van de op het bord genoteerde woorden een samenvatting schrijven van de voornaamste uitgedrukte ideeën of antwoorden.

---------------

Activité orale et écrite / Mondelinge en schriftelijke activiteit : 'Te veel reclame'

Questions / Vragen

1. 
~ Kijk naar jezelf : de kleding die je draagt, de persoonlijke dingen, het schoolmateriaal, de tussendoortjes die bij je hebt. Maak een schatting van het aantal merken die je gevonden hebt en schrijf het hieronder :
➺ aantal merken : ..................

~ Wat denk je over het resultaat? Ben je verbaasd? Waarom?
➺ ..........................................................................................

2.
In hoeverre heeft de reclame invloed op jou? Schrijf naast elk product de merken die onmiddellijk bij je opkomen.

♦ chocopasta ➺ merk : ......................
♦ rijst ➺ merk : ......................
♦ koffie ➺ merk : ......................
♦ sportschoenen ➺ merk : ......................
♦ cornflakes ➺ merk : ......................
♦ sinaasappelsap ➺ merk : ......................
♦ plat water ➺ merk : ......................
...
...
...
...

3.
...
...

4.
...
...

5.
...
...

[Woordenschat ➛ het tussendoortje : le coupe-faim / de schatting : l'estimation, l'évaluation / in hoeverre : dans quelle mesure : ... ... ... ...]

  • Le document complet est à demander par courriel.
  • Het volledige document moet per e-mail aangevraagd worden.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire