- Séquence pédagogique / Leersequentie
- Dossier 'Publicité' / Dossier 'Reclame'
- Thématique : messages publicitaires, slogans publicitaires / Thematiek : reclameboodschappen, reclameleuzen
- Compréhension à l'audition / Luistervaardigheid
- Niveaux : 5N1, 6N1 / Niveaus : 5N1, 6N1
---------------
Le dossier complet RECLAME (format PDF + MP3), dont des extraits figurent ci-dessous, est à votre disposition. Si vous souhaitez le recevoir gratuitement par mail, il suffit d'en faire la demande en remplissant le formulaire de contact ou en cliquant sur 'mon profil docnederlands'. Veuillez mentionner, dans votre courriel, la référence : RECLAME (1).
Het volledige dossier RECLAME (pdf-formaat + mp3), waarvan bepaalde fragmenten hieronder staan, is nu beschikbaar. Wenst u de documenten gratis per e-mail te verkrijgen, dan kunt u een aanvraag doen door het contactformulier in te vullen of op 'mijn profiel docnederlands' te klikken. Gelieve in uw mailtje de referentie 'RECLAME (1)' te vermelden.
---------------
Ecoutez attentivement les différents textes et complétez! (un point correspond à une lettre.)
Luister aandachtig naar de verschillende tekstjes en vul in! (één punt komt met één letter overeen).
Cruesli
Er
zijn .
. . . . lei
.
. . . . . . m
.
. . . . , en die
s .
. . . . . . . . . . . . zo
en
.
. . hebt
.
. . . één
cruesli, licht
ge .
. . . . . . . en .
. . . . . . ig
en die
s
. . . . . . . . . . . . . zo
👉 extrait sonore / geluidfragment :
Rijden
Van
.
. . . . . . en .
. . . . . komt
.
. . . . .
Van
. . . . . . .
en . . . . . . komt . . . . . .
Wel
. . . . . . . , niet
. . . . . .
.
. . . . de
brochure!
Stiva
Postbus
. . . . .
Amsterdam
👉 extrait sonore / geluidfragment :
Ster
De
Ster
controleert v
. . . . . alle
reclame die
ze .
. . . . . . . .
Dit gebeurt aan de .
. . . van
dit boekje van de Reclameraad. Er
staat .
. . . . . .
. en
niet .
. . in
Ster-
.
. . . . . . . . . . .
en ook hoe een .
. . . . . moet
worden in
. . . . . . . bij
de Reclameraad
wanneer u .
. . vinden
dat een
be
. . . . . . reclame
.
. . . . . . . . in .
. . . . . is
met deze regels. U
kunt dit boekje .
. . . . . . . . . bij
Reclameraad
Postbus
. . .
.
. . .
AG Haarlem
Woordenschat ➛ licht :
légèrement / Stiva [afkorting : Stichting
Verantoord Alcoholgebruik]
/ Ster [afkorting: Stichting
Ether Reclame]
/ de Reclameraad [Le Conseil de la
Publicité] / de postbus : la boîte
postale
👉 extrait sonore / geluidfragment :
---------------
Correction / verbetering
CruesliEr zijn allerlei soorten muesli
en die smaken ongeveer zo
...
...
Rijden
Van drinken en rijden
komt lijden
...
...
Ster
De Ster controleert vooraf alle reclame
die ze uitzendt. Dit gebeurt aan de
hand van dit boekje ...
...
...
----------------
👉 extrait sonore / geluidfragment :
https://drive.google.com/file/d/1LfunnT7sjyfYsLagn55rZlUuGDp0CV0U/view?usp=sharing
Fresia van Vinolia
👉 extrait sonore / geluidfragment :
https://drive.google.com/file/d/1JuKax8cqiIBGRUtVo60Ic3dgtM22Ll5i/view?usp=sharing
Ariel
👉 extrait sonore / geluidfragment :
https://drive.google.com/file/d/1Ow271SIp_SFLH8ovrYL6FEsNvgk03Ixh/view?usp=sharing
Vicks Blue
👉 extrait sonore / geluidfragment :
https://drive.google.com/file/d/1K7lCYwjkSDqYkzWPQq71nJk7DWIaQ_gE/view?usp=sharing
Gedroogde druiven
👉 extrait sonore / geluidfragment :
https://drive.google.com/file/d/1zzQ02MHj0R7hTj7AvyJe0szWK1IGXuhA/view?usp=sharing
Brekkies
👉 extrait sonore / geluidfragment :
https://drive.google.com/file/d/1t9gbMymDD3A55E_g7LtIpm6H3Z8GQR39/view?usp=sharing
- Présentation partielle : les scripts de ces messages publicitaires sont à demander par mail.
- Gedeeltelijke presentatie : de scripts van deze reclameboodschappen moeten per e-mail worden aangevraagd.
Travail lexical / Woordenschatverwerking
Probeer dit woordenschatblad in te vullen (Nederlandse zinnetjes en woorden vertalen; lidwoorden vinden; vormen van de infinitief, het preteritum en het participium geven, ...).
Essayez de compléter cette feuille de vocabulaire (traduire les phrases et les mots néerlandais; trouver les articles; donner les formes à l'infinitif, au prétérit et au participe passé, ...)
Cruesli
Ik heb allerlei boeken gelezen.
......................................................................
Dat smaakt
lekker! (inf. : ….............................) ...................................................................... Ze wil een geroosterd broodje eten. (inf. : …...........................) ..................................................................... ... ... |
Hij lijdt aan suikerziekte.
(inf. : …..............., pret. : …................., part. : …................)
….. postbus
.........................
...
...
Ster
Je moet vooraf telefonisch reserveren.
.....................................................................
Wanneer wordt de reportage uitgezonden?
(inf.: …........................., pret.: …..............................)
….. uitzending
.........................
...
...
Verbind de synoniemen met elkaar.
licht >< .................................
Vertaal.
bepaalde mensen ➺ ..............................
een bepaalde boodschap ➺ ..................................
Het geld moet vlug worden teruggebracht. ➺ .........................................
- Présentation partielle : la totalité du vocabulaire est à demander par mail.
- Gedeeltelijke presentatie : de hele
woordenschat moet per e-mail worden aangevraagd.
Exercices lexicaux / Woordenschatoefeningen
I. Vul in.
indienen - Raad - lijden - verkrijgen - allerlei - hand - vooraf - uitzenden - bepaald - geroosterd
1. We hebben .................... leuke activiteiten georganiseerd.
2. Ik heb zin in een ................... broodje met kaas erop.
3. Mijn oma .................... veel aan reuma.
4. Wij moesten nog het museum bezoeken, maar .................... gingen we even een kopje koffie in een leuk café drinken.
5. . . . . . . . . . . . .
6. . . . . . . . . . . . .
7. . . . . . . . . . . . .
8. . . . . . . . . . . . .
9. . . . . . . . . . . . .
10. . . . . . . . . . . .
II. Combineer met een substantief.
1. een licht ......................
2. een knapperig ......................
3. een zwaar ......................
4. een . . . . . . ......................
III. Vertaal.
1. La voiture doit être réparée maintenant.
2. La plainte doit être introduite au bureau de police.
3. . . . . . . . . . . .
4. . . . . . . . . . . .
IV. Conjugeer.
(présent) Hij lijdt aan hoofdpijn.
(prétérit) .........................................................
(passé composé) .............................................
(futur) ............................................................
(plus-que-parfait) ..........................................
V. DE? HET?
...... strijd
...... postbus
...... folder
...... uitzending
...... regel
...... stichting
...
...
III. Vertaal.
1. La voiture doit être réparée maintenant.
2. La plainte doit être introduite au bureau de police.
3. . . . . . . . . . . .
4. . . . . . . . . . . .
IV. Conjugeer.
(présent) Hij lijdt aan hoofdpijn.
(prétérit) .........................................................
(passé composé) .............................................
(futur) ............................................................
(plus-que-parfait) ..........................................
V. DE? HET?
...... strijd
...... postbus
...... folder
...... uitzending
...... regel
...... stichting
...
...
- Présentation partielle : la totalité des exercices lexicaux est à demander par mail.
- Gedeeltelijke presentatie : het hele blad met de woordenschatoefeningen moet per e-mail worden aangevraagd.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire