jeudi 7 juin 2018

Exercice de vocabulaire; woordenschatoefening / Texte; Tekst : 'Een dagje Amsterdam' / néerlandais; Nederlands

  • Exercice lexical contextualisé / Woordenschatoefening in context
  • Vocabulaire néerlandais / Woordenschat Nederlands
  • Thématique : visite d'une ville, voyages / Thematiek : bezoek aan een stad, reizen
  • Niveaux : 5N1, 6N1 / Niveaus : 5N1, 6N1
---------------
 
Amsterdam, NY
Rotterdam, NY
---------------
Complétez le texte à l'aide des mots en italique. Faites bien attention à l'accord des mots.
Vul de tekst in met behulp van de cursief gedrukte woorden. Let eens goed op de flexie van de woorden.

Vocabulaire facilitant la compréhension du texte
Woordenschat voor het begrijpen van de tekst

nieuwsgierig ➛ curieux
laatst ➛ = recentelijk, onlangs
Ik heb het over ... ➛ Ik spreek over ...
weer ➛ = opnieuw, nog een keer
kleurloos ➛ terne
iets verwachten ➛ s'attendre à qc
de Euromast ➛[het is een toren van 185 meter in de Nederlandse stad Rotterdam / c'est une tour de 185 mètres dans la ville néerlandaise de Rotterdam]

Texte / Tekst

Ik woon dichtbij Amsterdam, maar een half   ...............   rijden. Ook Rotterdam ligt in de  ...............   . Een beetje nieuwsgierig ben ik er laatst eens gaan   ...............   . Ik heb het natuulijk over Amsterdam en Rotterdam in de   ...............   New York. Een beetje   ................ kwam ik weer thuis : dat waren heel   ...............   kleurloze   ...............   . Niks te zien, niks te   ...............   ! Maar wat had ik eigenlijk verwacht? Een Koninklijk   ...............   in Amsterdam en een Euromast in Rotterdam? Nee, dat natuurlijk niet, maar ik had toch   ...............  iets Nederlands te zien. Onze Nederlandse   ................   hebben hier toch geleefd! Helaas, het bleef bij een   ...............   en drie tulpen op het   ...............  'Welcome to Amsterdam'.

Vocabulaire servant à compléter le texte
Woordenschat om de tekst in te vullen

molentje  -  staat  -  saai  -  buurt  -  Paleis  -  kijken  -  beleven  -  bord  -  uurtje  -  voorouders  -  industriestadje  -  hopen  -  teleurgesteld
---------------
Dictionnaire en ligne  / Woordenboek online
---------------
Koninklijk Paleis Amsterdam
Peter van der Kroef
---------------

Solutions / Oplossingen
Texte complet / Volledige tekst


Ik woon dichtbij Amsterdam, maar een half uurtje rijden. Ook Rotterdam ligt in de buurt. Een beetje nieuwsgierig ben ik er laatst eens gaan kijken. Ik heb het natuulijk over Amsterdam en Rotterdam in de staat New York. Een beetje teleurgesteld kwam ik weer thuis: dat waren heel saaie kleurloze industriestadjes. Niks te zien, niks te beleven! Maar wat had ik eigenlijk verwacht? Een Koninklijk Paleis in Amsterdam en een Euromast in Rotterdam? Nee, dat natuurlijk niet, maar ik had toch gehoopt iets Nederlands te zien. Onze Nederlandse voorouders hebben hier toch geleefd! Helaas, het bleef bij een  molentje en drie tulpen op het bord 'Welcome to Amsterdam'. [Marian Flint]

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire