vendredi 1 juin 2018

Exercice; oefening (1) : l'adjectif qualificatif épithète; het bijvoeglijk naamwoord : attributief gebruik / grammaire; grammatica / néerlandais; Nederlands

  • Exercices grammaticaux / Grammaticale oefeningen
  • Grammaire néerlandaise / Nederlandse grammatica, Nederlandse spraakkunst
  • Accord de l'adjectif qualificatif épithète / Verbuiging van het bijvoeglijk naamwoord, flexie van het adjectief : attributief gebruik
  • Niveaux : 4N1, 5N2 / Niveaus : 4N1, 5N2
---------------
Exercice / Oefening

Accord de l'adjectif : -e ou pas de -e ? Faites bien attention aux règles d'orthographe!
Verbuiging van het bijvoeglijk naamwoord : wel -e of geen -e ? Let eens goed op de spelregels!

01. Mijn vriend organiseert een (tof)  ...............  feest.
02. De hapjes zijn (heerlijk) ............... .
[woordenschat ➛ het hapje : l'encas]
03. Ik heb een (groot)   ...............  cadeau voor jou!
04. Hij is mijn (best)   ...............  vriend.
05. De (blauw)  ...............  trui van Anne is (mooi) ............... .
06. Katrien is een (slank)  ................  meisje.
07. Henk en ik lezen (oud)  ...............  boeken.
08. Wat een (hoog)  ...............  gebouw!
09. (Gelukkig)  ...............  verjaardag Paul!
10. Er is een (groot)  ................  tuin achter het huis.
11. Ik heb veel (vreemd)  ................  cadeautjes gekregen : een ansichtkaart, (oud)  ............... postzegels en een (rood)  ...............  broek.
[woordenschat ➛ vreemd : étrange, bizarre]
12. Luister. Het is mijn (favoriet)  ................  liedje!
13. Moeder heeft (groen)  ...............  ogen en (blond)  ...............  haar.
14. Grootvader is (kaal)  ...............  maar heeft een (dun)  ...............  snor.
[woordenschat ➛ kaal : chauve]
15. De politieagent heeft een (blauw)  ...............  uniform aan.
16. Ze wonen in het (geel) ................ huis.
17. Ze kijkt (boos) ............... want ze heeft (slecht) ................ resultaten.
18. Poesje is een (lief) ................ kat.
19. Ik heb een (klein) ................ (grijs) ................. hond.
20. Dit is een (hoog) ............... muur.
---------------
Oplossingen / Solutions

01. een tof feest
02. heerlijk
03. een groot cadeau
04. mijn beste vriend
05. de blauwe trui / mooi
06. een slank meisje
07. oude boeken
08. een hoog gebouw
09. gelukkige verjaardag
10. een grote tuin
11. veel vreemde cadeautjes / oude postzegels / een rode broek
12. mijn favoriete liedje
13. groene ogen / blond haar
14. kaal / een dunne snor
15. een blauw uniform
16. het gele huis
17. boos / slechte resultaten
18. een lieve kat
19. een kleine grijze hond
20. een hoge muur
Doctissimo - Format JPEG

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire