lundi 2 avril 2018

Grille d'évaluation; evaluatieschema / expression orale (interaction); spreekvaardigheid (interactie) / néerlandais; Nederlands

  • Cours de néerlandais : grille d'évaluation / Les Nederlands : evaluatieformulier, evaluatieschema, beoordelingsraster
  • Expression orale en interaction (jeux de rôles, sketchs) / Spreekvaardigheid in interactie (rollenspelletjes, sketches)
---------------
Adriaen van Ostade, De Schoolmeester, 1662, Nederland
https://moiraudjp.wordpress.com/2013/12/26/peinture-classique-et-epa/

''De klassieke schilderkunst kan een hulpje zijn om te begrijpen wat op het spel gezet wordt op het gebied van de moderne pedagogiek, met name als die geïnstrumentaliseerd wordt."
Als je het schilderij bekijkt, kun je er talrijke elementen terugvinden die gespreksstof leveren. De activiteiten die in het klaslokaal georganiseerd worden, zijn verschillend van aard. In het midden van de klas zit de schoolmeester die met een groep leerlingen bezig is. Aan de rechterkant zit een groep van drie kindjes autonoom te werken. En aan de linkerkant zit een leerling alleen te werken. Wat verder zie je een leerling die misschien als tutor een jongere helpt. Op de achtergrond van het schilderij zie je een leerling die uit het venster leunt : hij wil misschien naar buiten gaan of tenminste kijken naar wat er buiten gebeurt (misschien zijn er buiten de klas andere dingen te leren ...).
Vanzelfsprekend zit er een tijdsverloop van 352 jaar tussen het schilderij van Adriaen van Ostade en onze huidige tijd maar ik vind dat het een mooie metafoor van het onderwijs is. [...] Het ziet ernaar uit dat we ons steeds maar opnieuw dezelfde vragen blijven stellen die in dit schilderij gesuggereerd worden.''
Traduction néerlandaise du texte français rédigé par Jean-Paul Moiraud, PRCE Université Lyon3 - Faculté de droit
---------------

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire