mercredi 22 août 2018

Exercice; oefening : le pronom personnel (1); het persoonlijk voornaamwoord, het pronomen personale / grammaire; grammatica / néerlandais; Nederlands

  • Exercice grammatical / Grammaticale oefening
  • Le pronom personnel / Het persoonlijk voornaamwoord, het pronomen personale (het personaal pronomen)
  • Grammaire néerlandaise / Nederlandse grammatica, Nederlandse spraakkunst
  • Niveaux  : 4N1, 4N2, 5N2 / Niveaus : 4N1, 4N2, 5N2
Ansichtkaart, molentekening van Joost Veerkamp, Ronde Stellingmolen
https://www.pinterest.fr/pin/319051954828016699/
---------------

 Grammaticale oefening  Exercice grammatical 

Vind het correcte persoonlijk voornaamwoord met behulp van de context.
Trouvez le pronom personnel adéquat à l'aide du contexte. 

01. Mijn zuster is hier. Ik ga nu met ................ naar de stad.
02. Daar is Heintje. Moeder koopt nieuwe schoenen voor ............... .
03. Dat boek is te duur. Ik koop ................ niet!
04. Ik hou van dit schilderij. Ik vind ............... heel mooi.
05. Ik ga op bezoek bij mijn broer en Bert komt met ................ mee.
06. We gaan morgen naar zee en Maria gaat met ............... mee.
07. Jan zit op zijn kamer. Piet werkt met ............... .
08. Dag Betty, hoe gaat het met ............... ?
09. Je krijgt een ijsje, ik betaal ............... .
10. - Hoe vind je die gebakjes ? / - Ik vind .............. zeer lekker.
➛woordenschat : het gebakje : le petit gâteau
11. Daar komt mijn vriend! Ik rijd met ............... naar Brussel.
12. Ik ga met vakantie naar Nederland en Hans komt met ................ mee.
13. Jij rijdt naar Knokke, maar gaat Betty met ............... mee ?
14. We eten om één uur en Loes komt bij ................ eten.
15. Willy ziet een mooi huis en tekent ................ .
---------------

OPLOSSINGEN  SOLUTIONS 


01. met haar 
02. voor hem
03. het
04. het
05. met me/mij
06. met ons
07. met hem
08. met je/jou
09. het
10. ze/die
11. met hem
12. met me/mij
13. met je/jou
14. bij ons
15. het
---------------
Pinterest : document 'Oefening - le pronom personnel - het persoonlijk voornaamwoord' 
https://i.pinimg.com/564x/2e/01/b0/2e01b00223252f66b44c7002ae00caaf.jpg
Doctissimo : document 'Oefening - le pronom personnel - het persoonlijk voornaamwoord' 
en format JPEG
http://club.doctissimo.fr/profnlds/nederlandse-oefeningen-neerlandais-807825/photo/personnel-persoonlijk-voornaamwoord-26957148.html
Document 'Oefening - le pronom personnel - het persoonlijk voornaamwoord' 
en format PDF
https://drive.google.com/file/d/1ueoJtZiMq8bFfL_RwlHD59ZKxLHJYX0J/view?usp=sharing

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire