lundi 6 août 2018

Exercice de grammaire; grammatica-oefening : pronoms personnels; persoonlijke voornaamwoorden / adjectifs possessifs; bezittelijke voornaamwoorden (bijvoeglijke vorm) / néerlandais; Nederlands

  • Exercice grammatical en contexte / Grammatica-oefening in context
  • Grammaire néerlandaise / Nederlandse grammatica, Nederlandse spraakkunst
  • Pronom personnel / Persoonlijk voornaamwoord, pronomen personale [meervoud/pluralis : pronomina personalia] (ook : personaal pronomen)
  • Adjectif possessif / Bezittelijk voornaamwoord, possessief pronomen (niet-zelfstandig / bijvoeglijke vorm) [meervoud/pluralis : possessieve pronomina]
  • Niveaux : 4N1, 4N2 / Niveaus : 4N1, 4N2
---------------
Klik op de afbeelding om die te vergroten!
Klik rechts op de afbeelding om die in een nieuw venster open te doen!
Cliquez sur l'illustration pour l'agrandir!
Cliquez droit sur l'illustration pour l'ouvrir dans une nouvelle fenêtre!

---------------
SOLUTIONS / OPLOSSINGEN

Hoi Mia,

Het is nu half tien en ik heb eindelijk een paar minuten voor mezelf. De kinderen liggen in bed en Erik zit zijn krant te lezen. Ik heb een zware dag achter de rug. Er was veel werk vandaag in het ziekenhuis. De ene patiënt moest dit hebben, de andere dat! Het was altijd trap op, trap af! Dat is echt heel vermoeiend. Vanavond zie ik er zeker niet mooi uit. Hoe gaat het met je/jou? Is je man nog op reis? Ga je de volgende keer niet met hem mee? Je mag je hond bij mij komen brengen. De kinderen vinden dat zeker leuk! Met hen gaat alles goed. Maar ik moet niet veel op hen rekenen. Ze laten alles slingeren. Toen ik vanavond thuiskwam, viel ik bijna over de rolschaatsen van Connie. Ze/Die lagen zo maar in de gang. En Kas. Hij/Die is niet beter! Al zijn vuile voetbalkleren lagen zo maar in de badkamer. Ik wilde ze/die opbergen, maar toen zag ik de hond op mijn bed liggen. Ze/Zij hadden natuurlijk de deur open laten staan. Nu is alles weer rustig. Ze liggen allebei te slapen. Ik hoop vlug wat nieuws van je te horen.

        Groetjes,
        Mia
Pinterest : document 'Oefening : het persoonlijk voornaamwoord, het bezittelijk voornaamwoord' en format JPEG
Google+ Communauté NT2 (learn Dutch) : document 'Oefening - voornaamwoorden'
Oefening : voornaamwoorden en format PDF

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire