mardi 14 juillet 2020

De v.t.t. (voltooid tegenwoordige tijd), het perfectum; le passé composé / de o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), het imperfectum, het preteritum / oefening; exercice (2) / grammatica; grammaire / Nederlands; néerlandais

  • Emploi du passé composé / Gebruik van de v.t.t. (voltooid tegenwoordige tijd), gebruik van het perfectum
  • Emploi de l'imparfait, emploi du prétérit / Gebruik van de o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), gebruik van het imperfectum (preteritum)
  • Exercice grammatical contextualisé / grammatica-oefening, grammaticale oefening in context
  • Emploi des temps : différence de sens / Gebruik van tijdsvormen : betekenisverschil
---------------

 Grammatica-oefening 
De v.t.t. (voltooid tegenwoordige tijd, het perfectum / de o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), het imperfectum, het preteritum
Herhaling van het grammaticale gebruik : constatering vanaf het huidige moment + begin van het verhaal

 Exercice grammatical 
Le passé composé / l'imparfait, le prétérit
Rappel de l'emploi grammatical : constatation à partir du moment présent + début du récit

Schrijf de cursief gedrukte zin in de v.t.t. (de voltooid tegenwoordige tijd, het perfectum) om het onderwerp van het tekstje in te leiden. Zet dan de overige werkwoorden in de o.v.t. (de onvoltooid verleden tijd, het imperfectum, het preteritum).

Écris la phrase en italique au passé composé pour introduire le sujet du texte. Mets ensuite les autres verbes à l'imparfait (prétérit).

01) Gisteren  ....................  ik een drukke dag  ....................  (hebben). 's Morgens  .................... (werken) ik bij de bank. Tussen de middag  ................... (lunchen) ik samen met een vriendin en daarna  ....................  (winkelen) we een beetje. Na het werk  ....................  (moeten) ik boodschappen doen. 's Avonds  ....................  (koken) ik voor een paar vrienden. Ze  .................... (blijven) niet lang. Ik  .................... (zijn) moe en  .................... (gaan) vroeg naar bed.
woordenschat : een drukke dag : une journée chargée / tussen de middag : à l'heure du déjeuner, pendant la pause de midi / winkelen : faire du lèche-vitrine(s) / boodschappen doen : faire des courses / koken : faire la cuisine, cuisiner

02) Ik  ....................  een tijdje voor die wereldberoemde choreograaf  .................... (dansen). Ik  .................... (doen) auditie voor een rol. Ik  ....................  (zitten) tussen veertig ballerina's en ik  ....................  (zijn) de enige die niet klassiek geschoold  .................... (zijn). Ik  ....................  (krijgen) de rol en  ....................  (weten) niet waarom.
woordenschat : wereldberoemd : mondialement connu / de enige die ... : le seul (la seule) qui ... / scholen : former

03) Ik  ....................  een hele tijd blokfluit en viool  ....................  (spelen). Ik  ....................  (kunnen) niet kiezen ! Ik  ....................  (willen) eerst viool gaan spelen, want mijn opa .................... (spelen) ook viool. Voor blokfluit  ....................  (hebben) ik veel meer gevoel en toen ik op het conservatorium  ....................  (beginnen),  ....................  (hebben) ik de gelegenheid om op diverse handgemaakte blokfluiten te spelen. Er  ....................  een wereld voor me  .................... (opengaan).
woordenschat : de blokfluit : la flûte à bec / de viool : le violon / kiezen : choisir / gevoel hebben (voor) : être sensible (à) / de gelegenheid : l'occasion /  handgemaakt : fabriqué à la main / opengaan : s'ouvrir / de wereld : le monde

04) We ....................  het kasteel  ....................  (bezoeken) met een rondleiding. En het  ....................  (zijn) een aangename ervaring ! De gids  ....................  (ontvangen) ons heel vriendelijk en we  ....................  (gaan) samen naar het museum om een informatieve film te bekijken. Daarna  .................... (moeten) we terug naar het kasteel. De gids  ....................  (leiden) ons door een paar ruime kamers. We  ....................  (kunnen) tijdens de rondleiding vragen stellen. Op het dak  ....................  (kunnen) we jammer genoeg niet wegens renovatie. Ten slotte  ....................  (bezoeken) we de bakkerij en de shop.
woordenschat : de rondleiding : la visite guidée / aangenaam : agréable / de ervaring : l'expérience / de gids : le guide / ontvangen : recevoir, accueillir / leiden : conduire, mener / ruim : spacieux, grand / tijdens : pendant, durant / het dak : le toit / jammer genoeg : malheureusement, hélas / wegens : en raison de, à cause de / ten slotte : finalement / de bakkerij : la boulangerie

05) Ik  ....................  gisteren naar Amsterdam  ....................  (zijn). Daar  .................... (ontmoeten) ik toevallig Piet. We  ....................  (maken) van die gelegenheid gebruik om over het organiseren van mijn huwelijk te spreken. Daardoor  ....................  (krijgen) we honger, en we  ....................  (besluiten) samen ergens te gaan eten.
woordenschat : toevallig : par hasard / de gelegenheid : l'occasion / gebruik maken van : profiter de / het huwelijk : le mariage / besluiten : décider / ergens : quelque part
---------------

 OPLOSSINGEN  SOLUTIONS 

01) Gisteren heb ik een drukke dag gehad.  's Morgens werkte ik bij de bank. Tussen de middag lunchte ik samen met een vriendin en daarna winkelden we een beetje. Na het werk moest ik boodschappen doen. 's Avonds kookte ik voor een paar vrienden. Ze bleven niet lang. Ik was moe en ging vroeg naar bed.

02) Ik heb een tijdje voor die wereldberoemde choreograaf gedanst. Ik deed auditie voor een rol. Ik zat tussen veertig ballerina's en ik was de enige die niet klassiek geschoold was. Ik kreeg de rol en wist niet waarom.

03) Ik heb een hele tijd blokfluit en viool gespeeld. Ik kon niet kiezen ! Ik wilde eerst viool gaan spelen, want mijn opa speelde ook viool. Voor de blokfluit had ik veel meer gevoel en toen ik op het conservatorium begon, had ik de gelegenheid om op diverse handgemaakte blokfluiten te spelen. Er ging een wereld voor me open.

04) We hebben het kasteel bezocht met een rondleiding. En het was een aangename ervaring ! De gids ontving ons heel vriendelijk en we gingen samen naar het museum om een informatieve film te bekijken. Daarna moesten we terug naar het kasteel. De gids leidde ons door een paar ruime kamers. We konden tijdens de rondleiding vragen stellen. Op het dak konden we jammer genoeg niet wegens renovatie. Ten slotte bezochten we de bakkerij en de shop.

05) Ik ben gisteren naar Amsterdam geweest. Daar ontmoette ik toevallig Piet. We maakten van die gelegenheid gebruik om over het organiseren van mijn huwelijk te spreken. Daardoor kregen we honger en we besloten samen ergens te gaan eten.
---------------
Doctissimo : Oefening : de v.t.t.; le passé composé & de o.v.t.; l'imparfait, le prétérit /
jpeg-formaat
Pinterest : Exercice : de v.t.t.; le passé composé & de o.v.t.; l'imparfait, le prétérit /
format JPEG
Oefening : de v.t.t.; le passé composé & de o.v.t.; l'imparfait, le prétérit /
format PDF

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire