mardi 21 juillet 2020

De v.t.t. (voltooid tegenwoordige tijd), het perfectum; le passé composé + bijwoorden, adverbia; adverbes : net, pas, juist / grammatica-oefening; exercice de grammaire (2) / Nederlands; néerlandais

  • Emploi du passé composé / Gebruik van de v.t.t. (voltooid tegenwoordige tijd), gebruik van het perfectum
  • Adverbes : net, pas, juist, daarnet, zopas, daarjuist, zo-even, daareven, zonet, daarstraks / Bijwoorden, adverbia : net, pas, juist, daarnet, zopas, daarjuist, zo-even, daareven, zonet, daarstraks
  • Exercice grammatical / Grammaticale oefening
  • Formation du participe passé / Vorming van het voltooid deelwoord, vorming van het participium
---------------
 Grammatica-oefening  Exercice grammatical 

 De v.t.t. (voltooid tegenwoordige tijd), het perfectum  Le passé composé 

+ bijwoorden, adverbia / adverbes :
net, pas, juist, daarnet, zopas, daarjuist, zo-even, daareven, zonet, daarstraks

Zet de werkwoorden (verba) in de v.t.t. (de voltooid tegenwoordige tijd = het perfectum).
Mets les verbes au passé composé.

01) Wij hebben  ....................  het slechte nieuws juist  .................... . (vernemen)
➛ woordenschat : vernemen : apprendre

02) Ze  ....................  hier net  .................... . (schoonmaken)
➛ woordenschat : schoonmaken : nettoyer

03) De politie  ....................  hem pas  ....................  wegens diefstal van een auto. (arresteren)
➛ woordenschat : de diefstal : le vol

04) Hij  ....................  daareven  .................... . (uitgaan)

05) Uw bestelling  ....................  zonet  .................... . (binnekomen)
➛ woordenschat : binnenkomen : rentrer, arriver

06) Ik  ....................  me zopas ronduit belachelijk  ..................... .
➛ woordenschat : ronduit : franchement, ouvertement / belachelijk maken : ridiculiser

07) Mijn man  ....................  daarstraks zijn tas op het station  ....................  liggen. (laten)

08) We  ....................  zo-even een telefoontje  .....................  van onze grootmoeder uit Gent. (krijgen)

09) Ik  ....................  daarjuist het hele verhaal  .................... . (horen)
➛ woordenschat : het verhaal : l'histoire

10) Daarnet  ....................  ik een sms'je  ....................  naar mijn vriend. (sturen)
➛ woordenschat : sturen : envoyer
---------------
OPLOSSINGEN  SOLUTIONS 

01) Wij hebben het slechte nieuws juist vernomen.
02) Ze heeft/hebben hier net schoongemaakt.
03) De politie heeft hem pas gearresteerd wegens diefstal van een auto.
04) Hij is daareven uitgegaan.
05) Uw bestelling is zonet binnengekomen.
06) Ik heb me zopas ronduit belachelijk gemaakt.
07) Mijn man heeft daarstraks zijn tas op het station laten liggen.
08) We hebben zo-even een telefoontje gekregen van onze grootmoder uit Gent.
09) Ik heb daarjuist het hele verhaal gehoord.
10) Daarnet heb ik een sms'je gestuurd naar mijn vriend.
---------------
Pinterest : Oefening : de v.t.t., het perfectum + bijwoorden : net, pas, juist / jpeg-formaat
Doctissimo : Exercice : le passé composé + adverbes : net, pas, juist / format JPEG
Exercice : le passé composé + adverbes : net, pas, juist / format PDF

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire