mercredi 6 mars 2019

Exercice de grammaire : Maak een veronderstelling! (Exprimez une supposition!) / onvoltooid verleden toekomende tijd [o.v.t.t.], conditionalis (presens); conditionnel présent / grammatica-oefening / néerlandais; Nederlands

  • La phrase conditionnelle; le conditionnel / De voorwaardelijke zin; de voorwaardelijke wijs
  • Le conditionnel présent / De onvoltooid verleden toekomende tijd (o.v.t.t.), de conditionalis (presens)
  • Variantes non officielles : ovtt, O.V.T.T., OVTT, O.V.Tk.T., OVTkT / Niet-officiële varianten: ovtt, O.V.T.T., OVTT, O.V.Tk.T., OVTkT
  • Grammaire néerlandaise : exercice de grammaire / Nederlandse grammatica, Nederlandse spraakkunst : grammaticale oefening
  • Niveaux : 5N1, 5N2 / niveaus : 5N1, 5N2
---------------

 Grammatica-oefening  /  Exercice grammatical 

Maak een  veronderstelling. / Exprime une supposition.

Voorbeeld
Als je me dat boek geeft, ben ik heel gelukkig.
Als je me dat boek gaf, zou ik heel gelukkig zijn.

01. Als mijn broer jarig is, neem ik een dagje vrij.
................................................................................
02. Als mijn auto niet kapot is, kom ik bij je.
................................................................................
03. Als hij de loterij wint, werkt hij niet meer.
................................................................................
04. Als je op het feest komt, dans ik met jou.
................................................................................
05. Als wij een groter huis hebben, nodigen wij heel veel vrienden uit.
................................................................................
06. Als ik veel geld heb, koop ik een nieuwe auto.
................................................................................
07. Als ik minder eet, voel ik me beter.
................................................................................
08. Als ik op vakantie ga, neem ik mijn blauwe koffer mee.
................................................................................
---------------
OPLOSSINGEN  /  SOLUTIONS


01. Als mijn broer jarig was, zou ik een dagje vrij nemen.
02. Als mijn auto niet kapot was, zou ik bij je komen.
03. Als hij de loterij won, zou hij niet meer werken.
04. Als je op het feest kwam, zou ik met jou dansen.
05. Als wij een groter huis hadden, zouden wij heel veel vrienden uitnodigen.
06. Als ik veel geld had, zou ik een nieuwe auto kopen.
07. Als ik minder at, zou ik me beter voelen.
08. Als ik op vakantie ging, zou ik mijn blauwe koffer meenemen.
---------------
Pinterest : oefening 'Maak een veronderstelling' / jpeg-formaat
Doctissimo : exercice 'Maak een veronderstelling (Exprime une supposition) / format JPEG
Document 'Maak een veronderstelling' / PDF-formaat

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire